شهریار عاشق اولیاحضرت نبود بلکه عاشق بادمجان بود/مدارک باقی مانده از عدل ازجمله ثروتهای ایران به حساب میآید
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۹۰۳۴
به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم نکوداشت یاد و خاطره شهریار عدل (باستانشناس و تلاشگر حوزه میراث فرهنگی) و همچنین آیین رونمایی از یادنامه آن زندهیاد، جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران) با اشاره به آنکه شهریار عدل ازجمله باستانشناسان و ایرانشناسان مطرح دنیا بود که به حوزه ایران فرهنگی و آسیای شرق اشراف داشت، گفت: عدل معتقد بود با ثبت میراث ایران در فهرست آثار جهانی (یونسکو) میتوان میراث فرهنگی ایران را به جهانیان معرفی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مراسم با سخنرانی شیرازی (رئیس پژوهشگاه باستانشناسی) ادامه یافت. شیرازی با شعر دهخدا یادآر ز شمع مرده یادآر سخنان خود را آغاز کرد و گفت: عدل کارشناس تدوین پروندههای میراث جهانی ایران بود. اجداد پدری او از تبریز بودند و از سمت مادری به بسطام میرسد. او در مدرسه تاریخی لور و سوربن تحصیل کرد و پایاننامه خود را در خصوص دوره صفویه پشت سر گذاشت.
شیرازی با اشاره به آنکه بیشترین فعالیتهای شهریار عدل در حوزه فرهنگی ایران بزرگ بود، گفت: او در سال 88 نشان عالی یونسکو را دریافت کرد در واقع میتوان گفت عدل تنها ایرانی است که این نشان را دریافت کرده است.
رئیس پژوهشکده باستانشناسی در ادامه به فعالیتهای شهریار عدل در عرصه ثبت میراث فرهنگی ایران در فهرست آثار جهانی اشاره کرد و گفت: ثبت محوطههای باستانی تخت جمشید، چغازنبیل و همچنین ثبت منظر فرهنگی ارگ بم ازجمله فعالیتهای متعددی است که عدل طی سالهای فعالیت خود انجام داد.
شیرازی با اشاره به آنکه در سال 89 این افتخار را داشت تا با عدل به سیستان سفر کند، در خصوص خاطرات آن دوره گفت: شهریار عدل دیدگاههای مختلفی در خصوص منطقه سیستان داشت چراکه او دانش گستردهای در خصوص شرق ایران کسب کرده بود در عین حال توانست تالیفات متعددی به دو زبان فارسی و فرانسه منتشر کند. امیدواریم باستانشناسان ایران راه او را ادامه دهند.
سمسار (استاد باستانشناسی) دیگر سخنران این مراسم بود که با دو بیت از حافظ گفتار خود را آغاز کرد و گفت: در ازل پرتو حسن تو تجلی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد در واقع نمادی از عشق با تجلی که حافظ از آن سخن میگوید در همه انسانها وجود دارد. عشق نوری از انوار حق است که همه ما از آن بهره گرفتهایم با این تفاوت که بهرهگیری ما متفاوت است و چگونگی بهرهگیری حاصل از آن نیز متفاوت خواهد بود.
او با اعتقاد بر اینکه شهریار عدل یک عاشق بود که به خصوص در حوزه باستانشناسی و هنر او را تبدیل به خدمتگزاری بزرگ برای فرهنگ ایران کرده بود، گفت: عدل سفیر فرهنگی جهان اسلام در تمام طول زندگی خود بود.
سمسار در ادامه به خدماتی که عدل به کاخ گلستان ارائه کرده بود اشاره کرد و اذعان داشت: پس از انقلاب کاخ گلستان از طریق فعالیتهای عدل از بنای حکومتی و سلطنتی به مرکز فرهنگی تبدیل شد. ایجاد کاخ گلستان به موزه و معرفی کتابخانه و آلبومخانه کاخ گلستان توسط شهریار عدل محقق شد.
این باستانشناس بااشاره به آنکه آشنایی او با عدل توسط یحیی زکا اتفاق افتاده است، گفت: شهریار عدل یادداشتهای متعددی در خصوص آلبومخانه کاخ گلستان دارد که نیاز است مدون و منتشر شود چراکه عدل واقعا عاشق ایران بود.
مختاری (استاد باستانشناسی) نیز با اشاره به آنکه نخستین بار در کاوشهای ساوه بود که با عدل آشنا شد، گفت: طریقه عکاسی او را فراموش نمیکنم چراکه همواره به سه دوربین از یک موضوع عکس میگرفت بعدها وقتی از او خواهش کردم تا خانه پرفسور عدل عموی خود را تبدیل به موزه عدل کند، به من گفت نام عدل را که سالهاست روی کوچه بود برداشتهاند. این در حالی است که اکنون از من میخواهید تا خانه عدل را موزه کنم با این وجود بعدها این خانه مرمت شد و اکنون در اختیار فرهنگستان هنر قرار دارد.
شهریاری (باستانشناس) با تاکید بر آنکه در بیشتر مواقع شاهد آن هستیم که باستانشناسان و مرمتگران در مصاحبههای خود در روایت تاریخ تسویه حساب میکنند این کار را نادرست دانست.
او در ادامه به این نکته اشاره داشت که مردادماه سال 88 بود که عدل برای بازدید از بم به ارگ بم آمد در آن روزها هوا خیلی گرم بود شاید حدود 100 درجه سانتیگراد بود با این وجود شهریار عدل چند بطری آب در دست و کلاه و پارچه بر سر به سراغم آمد تا برای بازدید برویم. به او گفتم هوا خیلی گرم است و بهتر است به زمان دیگری موکول کنیم اما او معتقد بود ما در شرایطی هستیم که باید بدویم و اگر بایستیم میافتیم و من یاد گرفتم اگر ندویم حتما دیگر نیستیم.
او نیز معتقد است از عدل یادداشت و مدارک متعددی باقی مانده که ازجمله ثروتهای ایران به حساب میآید و باید گردآوری و منتشر شوند.
این باستانشناس در ادامه عدل را به عنوان بنیانگذار مطالعات معماری در ایران خطاب کرد و گفت: شهریار عدل همواره سعی میکرد اطلاعات خود را بروز کند و در جریان فعالیتهای محققان قرار گیرد.
این مراسم با صحبتهای سیدمحمد بهشتی (رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) ادامه یافت. او صحبتهای خود را با بیان روایتی آغاز کرد که سالها پیش خوانده بود و برایش عجیب بود.
رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: در آن روایت خواندم وقتی قیامت میشود خداوند بنده را مواخذه میکند که چرا به من هشق نورزیدید و آنها اعتراض میکنند که نمیدانند به چه چیز عشق بورزند و عشق ورزیدن یعنی چه.
بهشتی ادامه داد: عشق ورزیدن مهم نیست که به چه چیزی باشد فکر میکنم با توجه به آنکه همه میمیریم جای غصه ندارد. اگر قصد داریم غصه بخوریم در این مورد باشد که آیا از عمری که داشتیم توانستهایم بهره ببریم یا خیر؟
بهشتی یادآور شد: پدرم همواره میگفت آدمها دو گروه هستند یک گروه با دلشان کار میکنند و یک گروه با دستشان کار میکنند. افرادی که بویی از عشق بردهاند با دلشان کار میکنند و دغدغه ساعت کار، رتبه علمی و ... را نمیخورند. آنچه گفتم ازجمله ویژگیهای شهریار عدل است چراکه او با دلش کار میکرد چون عاشق بود.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به یکی از خاطرات خود با شهریار عدل اشاره کرد و گفت: اولین بار که عدل را در فرانسه ملاقات کردم زمانی بود که به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب شده بودم. او یک هفته با من همراه شد و مرا در جریان تمام اتفاقات و مناسبات فرانسه در خصوص میراث فرهنگی قرار داد. بعدها متوجه شدم که قصد او از این مهم؛ ساز کردن کوک من به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی بود تا بتوانم از این حوزه حفاظت و پاسداری کنم. به عقیده من آن سفر سفری از جنس ادیسه بود و من زیاد از شهریار عدل آموختم. او میخواستم مرا عاشق چیزی کند که خودش عاشقش بود.
بهشتی ادامه داد: ما هم اگر به مثابه کار علمی و عاشقانه به فرهنگ ایران نگاه کنیم میتوانیم گامهای وسیعی برداریم این در حالی است که آدمهای عالم احمق بسیار زیاد داریم چراکه از علمشان لذت نمیبرند. شهریار به ما یاد داد تا با شعور و عاشق باشیم. او عاشق اولیاحضرت نبود بلکه عاشق بادمجان بود.
در ادامه این مراسم از کتاب عدلنامه که یادنامهای از فعالیتها و یادداشتهایی در خصوص شهریار عدل بود رونمایی شد. این کتاب به همت علیرضا انیسی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه) تهیه و تدوین شده است و شامل 10 مقاله فارسی و 10 مقاله انگلیسی و یک یادداشت فارسی و سه یادداشت انگلیسی را دربرگرفته است هر چند قرار بود همسر شهریار عدل نیز در این مراسم سخنرانی داشته باشد اما از این کار امتناع کرد.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی شهریار عدل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۹۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین / رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ / هند جنوبی از نمای نزدیک / فضای شخصی چیست و چه میزان است؟ / دفاتر باز، گزینه مبالغه شده / بنزین زدن سریعتر است یا شارژ برقی؟
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعهای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارشها و تحلیلها و ویدیوییهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست دادهاید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر میتوان فرا گرفت.
تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین
سمیوئل لنگهورن کلمنز، که بیشتر با نام هنری مارک تواین شناخته میشود، نویسنده و طنزپرداز شهیر آمریکایی است که رمانهای معروف و ارزشمندی مانند ماجراهای هاکلبری فین و ماجراهای تام سایر را نوشته است. تواین کمی پس از دیده شدن ستاره دنباله دار هالی به دنیا آمده و پیشبینی کرده بود که با همان نیز از دنیا خواهد رفت. او روز پس از بازگشت ستاره دنباله دار از دنیا رفت. تواین به عنوان بزرگترین طنزپرداز آمریکایی دوران خود شناخته میشود و ویلیام فاکنر او را پدر ادبیات آمریکا خوانده است.
رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ
در این ویدیو، رشد جمعیت بشر در تاریخ روی نقشه جهان نشان داده می شود که آنچه از آن برمی آید، از قرن بیستم شاهد انفجار جمعیت بودهایم.
هند جنوبی از نمای نزدیک
«هند جنوبی / Southern India» منطقهای است در جنوب کشور هند که شامل ایالات و قلمروهای آندرا پرادش، کارناتاکا، کرالا، تامیل نادو و تلانگانا و همچنین سرزمینهای جزایر آندامان و نیکوبار، لاکشادویپ و پودوچری است که ۱۹ درصد از مساحت کشور هند را از آن خود کرده است. تصاویری از این منطقه جغرافیایی گسترده را با کیفیت ۴K در تابناک میبینید.
فضای شخصی چیست و چه میزان است؟
گاهی پیش میآید با کسی برای نخستین بار صحبت میکنید و آن شخص بیش از حد به شما نزدیک میشود، یا اینکه میخواهید از دستگاه خودپرداز استفاده کنید و شخصی که پشت سر شماست، بیش از حد به شما نزدیک میشود، یا مثلا در آسانسور هستید و شخصی که کنار شماست بیش از حد نزدیک شما میایستد، یا به شما خیره میشود، یا بوی بدنش شما را آزار میدهد؛ تمام این ها نمونه هایی از نقض فضای شخصی هستند که میتوانند به شما حس ناخوشایندی بدهند. فضای شخصی، فاصله فیزیکی بین دو انسان در محیط روزمره اجتماعی است. بدون شک این فاصله با توجه به نسبتی که با افراد مختلف دارید و اینکه چقدر او را میشناسید، متفاوت خواهد بود. اما اینکه این فضا برای اولین بار چطور تعریف شد و اینکه این فضا در موقعیت های مختلف اجتماعی چقدر باید باشد، خود داستان جالبی دارد که میتوانید آن را در این ویدیو ببینید.
بنزین زدن سریعتر است یا شارژ برقی؟
همیشه یکی از معایب خودروهای برقی، زمان شارژ شدن باتری های آنها بوده، در حالی که در مدت چند دقیقه شما می توانید باک خودروی بنزینی خود را پر کنید؛ اما تسلا یکی از پیشگامان تولید خودروی الکتریکی ادعا می کند، با روش هایی که در نظر گرفته، مدت زمان رسیدن از یک خودروی بدون شارژ را از پر کردن یک باک خالی سریع تر کرده است. در این ویدئو به رقابت این دو می پردازیم تا ببینیم یک خودرو با باک خالی سریع تر به حالت بیشینه سوختی خود می رسد، یا یک خودرو الکتریکی با باتری خالی؟
دفاتر باز، گزینه مبالغه شده
استفاده از پلان آزاد در «محیطهای اداری /Open Office» در اوایل سال ۱۹۵۰ آغاز شد. در آغاز، ایده این که محیطهای کاری از اتاقهای محدود و بسته به محیطهای باز و بدون پوشش تبدیل شوند، مخالفان و منتقدان زیادی داشت؛ اما به تدریج به یکی از محبوب ترین روش های طراحی دفاتر اداری تبدیل شد. استفاده از محیطهایی که باز و بدون مرز بندی بودند، باعث شد تا بسیاری مزایای این نوع طراحی به مرور زمان خودنمایی کنند. استفاده از فرصتهای بیشتر برای دیدن و آموختن از نیروهای خبره و یادگیری ناخودآگاه در اثر کار کردن کنار با تجربهها، از اولین بازخوردهای این نوع طراحی دفاتر کار بودند؛ اما به تدریج با فراگیر شدن این طرح ها ایرادات آنها مشخص تر گشت. یکی از مشکلات کپی های ناقص و بدون توجه به جزئیات از طرح اصلی این دفاتر بود. در این ویدیو به بررسی تاریخچه این دفاتر از آغاز تا کنون میپردازیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی میکنیم.